Umowa darowizny – czy należy zawrzeć ją u notariusza?
W ramach umowy darowizny można nieodpłatnie przekazać innej osobie określone świadczenie, na przykład nieruchomość lub ruchomość. Czy konieczne jest udanie się do notariusza, aby zawrzeć tego typu umowę?
Umowa darowizny – co to jest?
Podarowanie komuś większego składnika majątku lub też praw będzie wymagało odpowiedniego udokumentowania tego zdarzenia. W takim przypadku stosowana jest umowa darowizny.
Umowa darowizny powoduje zobowiązanie darczyńcy do bezpłatnego świadczenia ze swojego majątku na rzecz osoby obdarowanej. Wówczas osoba obdarowana otrzymuje określone świadczenie i staje się jego właścicielem.
Warto pamiętać, że umowa darowizny nie może być odpłatna, czyli osoba obdarowana nie może zapłacić darczyńcy. W przeciwnym przypadku mowa o umowie kupna / sprzedaży.
Czy umowa darowizny musi być podpisana u notariusza?
Przepisy wskazują, że oświadczenie darczyńcy o darowiźnie powinno być złożone w formie aktu notarialnego w określonych przypadkach.
Wizyta u specjalisty jak notariusz z Krakowa w przypadku darowizny będzie konieczna między innymi wtedy, gdy przedmiotem darowizny będą:
- nieruchomość
- prawo użytkowania wieczystego nieruchomości
- spółdzielcze własnościowe prawo do nieruchomości
Warto jednak wskazać, że umowę darowizny można zawrzeć również w formie aktu notarialnego również w innych sytuacjach, na przykład wtedy, gdy przedmiotem świadczenia jest samochód.
Zawarcie umowy u notariusza jest wówczas bezpieczniejsze, ponieważ umowa przygotowywana jest przez specjalistę, który dba wtedy jej odpowiednią formę. Przedstawia on również zapisy umowy stronom i może także odpowiedzieć na ich dodatkowe pytania związane z darowizną.
Wizyta u notariusza będzie zatem dobrym wyborem nawet wtedy, gdy jej zapisywanie w formie aktu notarialnego nie jest potrzebne.
Jak odbywa się sygnowanie umowy darowizny u notariusza?
Gdy strony chcą zawrzeć pomiędzy sobą umowę darowizny w kancelarii notarialnej, w pierwszej kolejności należy wybrać dobrego notariusza. Obecnie można znaleźć oferty w internecie, dzięki czemu można łatwo zapoznać się z nimi i wybrać dobrą kancelarię posiadającą wiele pozytywnych opinii.
Przed sygnowaniem umowy darowizny u notariusza konieczne będzie również przekazanie do niego odpowiednich dokumentów, zależnie od przedmiotu umowy darowizny. Przykładowo w przypadku darowizny nieruchomości trzeba będzie przedstawić podstawę jej własności, na przykład wypis aktu notarialnego, numer księgi wieczystej oraz odpowiednie zaświadczenia. Dokładne informacje przekaże notariusz.
Następnie strony spotykają się w kancelarii notarialnej w umówionym terminie. Notariusz odczytuje wtedy umowę darowizny i pyta, czy strony zgadzają się z jej zapisami i nie mają dodatkowych pytań. Potem strony składają swoje podpisy na umowie.
Ile kosztuje umowa darowizny u notariusza?
Koszty związane z przygotowaniem aktu notarialnego dla umowy darowizny zależne są od wartości nieruchomości. W tym przypadku koszty będą wynosić od kilkuset do ponad tysiąca złotych zależnie od tego, jaką wartość ma nieruchomość.
Dokładne informacje o taksie notarialnej można uzyskać u notariusza.